Všechna práva © Interkom 1984 - 1985
ZE SVĚTA
World fantasy Award za rok 1984:
román: The Dragon Waiting / John M. Ford
novela: Black Air / Kin Stanley Robinson
povidka: Elle est trois (La Mont) / Tanith Lee
pov. sbírka: Hight Spirits / Robinson Davis
nejlepší umělec: Steve Gervais
spec.cena pro profesionály: Ian + Betty Balantineovi, Joy Chant, George Sharp, David Larkin za High Rings
spec. cena pro amatéry: Stephen Jones, David Sutton za Fantasy Tales
Žebříček deseti „nejlepších“ knih uplynulého čtyřicetiletí v PLR:
1) S. Lem - Solaris 1961
2) S. Lem - Nepřemožitelný 1964
3) A. Wišniewski-Snerg - Robot 1973
4) J.A. Zajdel - Limes Inferior
5) S. Lem - Hvězdné deníky 1957
6) S. Lem - Kyberiáda 1965
7) K. Boruň + A. trepka - trilogie Ztracená budoucnost 1954-59
8) S. Lem - K Mrakům Magelanovým 1955
9) C. Chruszczewski - Fantom kosmu 1975
10) K. Fialkowski - Vrabčáci Galaxie 1963
Isaac Asimov, který před nedávném dokončil svou jubilejní 300 knihu, právě připravuje pokračování i u nás známé Fantastické cesty. Zatímco ta byla natočena podle Asimovova románu, její pokrajování bude zase naopak zpracováním, úspěšného filmového pokračování tohoto filmu. Úspěch Foundation's Edge navíc podnítil, Asimova k práci na dalším, již pátém pokračování Nadace, ve kterém chce podle vlastního prohlášení spojit tuto sérii se svou další, neméně úspěšnou robotí linií. V plánu má také další pokračování zatím poslední „robotí“ knihy The robots of the Dawn.
Popularita SF se promítá i do počítačových ber. Nová firma Trilium představila v roce 1984 prvních šest her založených na klasických dílech SF: 451 stupňů Fahrenheita, Setkání s Rámou, Starman Jones (R. Heinlein), Amazon (Crichton), Dragonworlds ... Jak ale asi muže vypadat hra podle Bradburyho?!
Na přelomu roku proběhla v Brně výstava obrazů Zdeňka Hajného. Jeho obrazy ve mě zanechaly hluboký dojem: malířova fantazie se v nich představuje netradičním způsobem, nezobrazuje skutečné vize věcí, ale pouze naznačuje jejich tvary, které lze pouze tušit. Avšak je to především hra světel. Světlo celý obraz prosvětluje a je jím i vyzařováno, takže dílo „oživuje“. Připadalo mi to jako pohled na prostor z jiné strany, z jiného rozměru, a to ještě a tím, že onen prostor je převrácen naruby. Jsou to prostě obrazy vnitřního světa malíře; jeho duše.