| |
|
Interkom 13/1989
|
Všechna práva © Interkom 1984 - 1989
KOMERCE? PROČ NE!
Slovo „komerční“ si v naší době a zemi vysloužilo až pejorativní přízvuk s podtextem podbízivý, nekvalitní, prostě téměř hodný zavržení. Původní význam tohoto slova je ale obchodní, obchodnický dtto obchodně úspěšný. Málokdo si uvědomuje, že komerčně úspěšné knihy umožňují vydávat sbírky básní a gramofonové desky s popmusic jsou podmínkou existence LP vážné hudby a desek tzv. menšinových žánrů. Navíc komerčně úspěšné věci mohou být i vysoce kvalitní, i když to je bohužel spíše výjimka než pravidlo. Ale třeba filmy jako Kopytem sem, kopytem tam, Amadeus nebo gramofonové desky, které vydává v poslední době nakladatelství Panton svědčí, že i snad existuje naděje na lepší časy.
Proč ten rozvláčný úvod? Ve fandomu se začínají stále více ozývat hlasy - kam to všechno spěje, začíná nám vládnout komerce, objevují se lidé, kteří chtějí na fanech vydělávat. Kde jsou ty časy, kdy mě cestou ve vlaku z nějakého conu někdo něco věnoval - a zadarmo!
Časy se ale mění a neodvratně přichází období, kdy se nejen ve fandomu, ale i v celé společnosti prostě nedá počítat s tím, že budeme dostávat něco zadarmo. K čemu taková praxe vede nám názorně ukazuje stav naší ekonomiky.
Mě osobně je srdečně jedno zda si dotyčný vydavatel či editor díky své šikovnosti a píli na mě něco vydělá. Pro mě je důležité, že za peníze, které sami o sobě hodnotu nemají, mohu získat něco jiného, třeba potěšení ze čtení a vlastnictví publikace, která pro mne hodnotu má. Pokud něco chci, chci mít možnost to získat, za odpovídající cenu. Lépe řečeno za kompenzaci, kterou pokládám za odpovídající ať už finanční či naturální. Cena se ostatně řídí úrovní nabídky a poptávky. A pokud se zdá někomu nepřiměřená, má možnost - prostě nekupovat. Konec konců zboží má i v naší zemi právě takovou hodnotu, kolik jsou kupující za něj ochotni zaplatit a ne kolik činí jeho výrobní náklady.
Pokud bych měl volit mezi tím, aby třeba 100 čtenářů dostávalo zdarma kvalitní publikaci, nebo 500 - 1000 by si jí mělo zaplatit, jsem pro druhou možnost. S tím, že část zisku by mohla být převedena třeba pod správu KK a potom využita na projekty, které se tiše vytratily z fandomu, jako třeba kufříkové pořady, knižní fond atd. Jedním z důvodů jejich zániku byl i nedostatek financí.
Co dodat, jistě není všechno zlato, co se třpytí, ale kritizovat komerční vydavatelskou praxi je jednoduché, daleko obtížnější je něco sám udělat.
-Pra-