Logo rubriky
9/1989
  Recenze (další) (66)
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK   
  Interkom 9/1989  
Všechna práva © Interkom 1984 - 1989

Varuj dušu na dolině ...

nebo aspoň všechny, kteří si chtějí koupit knihu Lothara Biskoho (NDR) „A jedeme dál“, kterou vydal Čs. filmový ústav na křídovém papíře. Nenechte se zmást, jako já, obálkou ze které hledí Luke Skywolker a nějaká vesmírná obludička připravená zatnout drápky.
       Nevěřte ani zběžné prohlídce, jako jsem to z nedostatku času udělal já. Kniha je sice plná fotografií z filmů Star Wars, Close Encountres of the Third Kind, Red Sonja, Terminátor, Godzilla, Evil Dean, Mad Max, ale v textu celá knihy je SF tvorbě věnováno všeho všudy 213 řádků, což je z celkových 195 pouhých pět stránek a z nich j sou tři věnovány filmu Futureworld a jedna filmu Network.
       Autor v celé knize dští oheň a síru na filmovou tvorbu vznikající na západ od Šumavy a hlavně pak v USA, Všechno je tam špatně. Filmy se natáčí bučí proto aby štvaly lid proti Sovětskému Svazu a komunismu, proto aby oblbly amerického diváka, který už je tak degenerovaný, že věří všemu, včetně Supermana (str. 68) a čeká kdy už přiletí, nebo proto aby nasadily ohavné pozlátko a odpoutaly pozornost chudáků Američanů od tvrdé a nepříjemné reality zahnívajícího kapitalismu.
       V obsahu se dovídáme mimo jiné, že „obrazovka zničila v USA potěšení číst“ (a asi proto tam ročně vychází „jenom“ 1000 titulů SF knih, které asi vůbec nikdo nečte. Taky se Bisky rozčiluje, že se v Hollywoodu natáčí tak šíleně drahé filmy a jinde přitom umírají lidé hlady. Plynule pokračuje a dostává se až ke kritice filmu Všichni prezidentovi muži, který jsme mohli vidět i u nás. Tento příběh dvou novinářů, kteří odhalili aféru Watergate kritizuje proto, protože prý byl natočen jenom kvůli tomu aby americké diváky přesvědčil o tom, že v novinách je jen pravda a nic než pravda, a že novináři to jsou chlapíci, ti vždycky zjistí jak to bylo a dají všem vědět. Ve skutečnosti to prý tak není a z Biskyho rozboru vyplývá, že ve skutečnosti je v amerických novinách pravdivé jenom datum.
       No a o sci-fi se tam dovídáme, že Star Wars je náhražka, která má rozčarovanému americkému národu umožnit zapomenout na nespravedlnost války ve Vietnamu, a byl natočen jen a jen proto. Taky se dovídáme, že ve Spielbergových Blízkých setkáních třetího druhu se ufouni jeví jako andělé snášející se z nebe. Víra v zázraky, božskost a tajuplné síly tak odvádějí fantazii od skutečnosti otřásané krizemi.
       V kapitole nazvané Svět budoucnosti - krok zpět (str. 163) z obsáhlého povídání o filmu Futureworld vyplývá, že americký divák už tak zhloupl, že je schopen uvažovat jen v dimenzích, které vymezí film. Všechno co je mimo jeho rámec je pro obsah jeho mozkovny nepřijatelné.
       Kniha je velice neobjektivní a zaujatá a závěr, který z ní vyplývá je jednoznačný, prostě všechno je špatně. Amerika by se měla bez odkladů podminovat a vyhodit do vzduchu. Hlavně by měla ze světa zmizet Americká kinematografie, takže já teď půjdu a smažu Blízká setkání třetího druhu, Star Wars, Coocon, Dark Crystal, Blade Runnera, E.T. a všechny ostatní zlé filmy a nahraju na jejich místo film Prémie, Sedmnáct zastavení jara, Okres na severu, a Rodáky.
Pavel Kolář
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK