| |
|
Interkom 6/1992
|
Všechna práva © Interkom 1984 - 1992
Dobrá sci-fi ještě žije
Po antologii nejlepších povídek sci-fi za rok 1988 sestavené Donaldem A. Wollheimem jsem sáhl především kvůli zdůrazněnému vročení - '88 pro mě představuje současnost žánru. Jaká vlastně je? Má kolos fantastiky vykrmený čtenářským zájmem skutečně hliněné nohy a začíná se bortit vahou vlastního sádla? Pokud ano, obrací se v prach a popel či v života- i vývojeschopné koacerváty? Nebo se oddroluje toliko na povrchu a jádro zůstává zdravé a neporušené?
Tak výrazně vročená antologie se zpravidla sestavuje z děl objevivších se toho roku - ať publikovaných v magazínech či monografických sbírkách, ať ještě nezveřejněných, avšak poměrně čerstvých. K tomu je třeba značné sečtělosti (s implicitně zahrnutým přístupem k materiálům publikovaným i dosti úzce či teprve nabídnutým k otištění) a jisté jednotící vodítko výběru. Wollheim své pamlsky vybírá (záměrně?, z pohodlnosti?, nebo jinou neuznává?) pouze z anglosaské tvorby (což z názvu není zřejmé). Zároveň je zde prezentován coby (antitechnický) konzervativec (vliv nátury nebo v tomto konkrétním případě spíše věku a zdravotního stavu?). Výběr je zkrátka poněkud značně zúžen a ve mně osobně spíše než dravé (logicky spíše intuitivní, tápající) současnosti budí dojem nadčasově rezignujícího hoře z rozumu. Proč ne, na takovéhle úrovni... Neboť - navzdory, či právě proto, vyberte si, vy, avantgardní obrazoborci, i vy, ukverulovaní staromilci - je to bohovský výběr! Jen škoda, že se o autorech nedozvíme trochu víc (to přece k antologiím patří) - kdo z nás, amatérů, si pamatuje, že tam a tam se o nich utrousilo slůvko...
Ukázky jsou kvalitativně vyrovnané; solidně napsané (i přeložené, mám ten pocit), patřičně duchaplné a téměř všechny navíc mají při prvním čtení jisté individuální kouzlo. Zřejmě bylo z čeho vybírat. Naproti tomu žádná ukázka (podle mého soudu) nepřesahuje onen beztak dosti fiktivní strop literatury (toliko) komerční.
A teď letem světem k jednotlivým opusům: možná až příliš chladně suverénním úvodem je Silverbergův Odpustkář o osudu jednoho Lidstva a jednoho člověka, obojí v područí zlých mimozemšťanů.
Přehlídka pokračuje poněkud podbízivě nasládlou Zamilovanou Ráchel Pat Murphyové (takovéto spojení dívky a opičky se mi nějak nepodařilo přijmout) a sugestivní Amerikou Orsona Scotta Carda o jednom z nikoli nemožných mechanismů toho, co se dříve či později stane s Novým světem.
Velmi hořce chutná Pláč za deště Tanith Leeové (asijského původu?) - postkatastrofický příběh, v němž katastrofa ani nemusela nastat skokem, ale (o to je to horší) postupně, a v němž holčička plačící v radioaktivním dešti představuje příklad už zcela zbytečné rány pod (čtenářský) pás (nejspíš kvůli názvu).
Sluneční pavouk Lucia Sheparda je šikovně efektní a vyumělkovaný příběh o velmi netypickém kontaktu.
Na Angelovi Pat Cadiganové mě zaujal pouze (podle některých skutečností asi doopravdy fungující) negativní vliv sexuality na extrasenzorickou percepci a věci s ní spojené.
Navždy tvá, Anna Kate Wilhelmové se mi tu líbila nejvíc. Přesto, že tuhle jedinou povídku jsem už znal. Ba, když ženská autorka udrží emancipační a jiné přízemní vášně na uzdě, může být velkým obohacením našeho čtenářského i lidského vidu... O cestu časem zde jenom kraťounce zavadí, zbytek je poezie všedního dne, „slunce na kytkách v okně“. Docela obyčejnými slovy i větami autorka jistě a účinně pracuje v nás a ne - jak tomu nezřídka bývá - abychom my dezorientovaně tápali v autorce... Tak to má být. A mě právě tady napadá srovnání s bývalou sovětskou fantastikou - z pocitu nedostatku směřovala (možná méně rafinovaně a puritánštěji) k témuž, k čemu zde ze strany nadbytku směřuje stream zastupovaný paní Wilhelmovou...
Druhé putování Jamese Tiptreeho, Jr. (pseudonym Alice Sheldonové) využívá motiv kontaktu s MZ k chytrému traktátu o bozích v nás i mimo nás.
I Dinosaurům Waltera Jona Williamse vévodí kontakt, tentokrát více typický: v rozvíjejícím se konfliktu můžeme dnešní lidstvo identifikovat jak s jednou (vyspělou, ovšem i zcela nelítostnou), tak s druhou stranou (zaostalejší, ale citověji založenou) civilizací - a díky vzájemnému neporozumění vlastně prohrávají obě... Líbilo se mi tu především znázornění superčlověka s druhým mozkem v prodloužené míše po vzoru druhohorních veleještěrů; na rozdíl od již zmiňovaného Pláče za deště dalo povídce nejen název, ale i širší souvislosti... včetně možné paralely se špatným koncem dinosaurů... Naopak se mi (nejen tu) nelíbil způsob (že by humorný?) exploatace sexu (Mužský orgán Náhražky měl orgasmus. Z úkrytu vyskočily Myšky, aby uklidily nepořádek.). Úplně bez něho to asi dost dobře nejde (viz výše zmiňovaná ruská fantastika), avšak i s ním se to musí jaksepatří umět... A podle všeho i ta bájná Amerika svůj nový, post-aidsovský poměr k sexu pořád ještě hledá. (Nebo ho hledám já.)
Píseň vesmíru Dona Sakerse je na moje gusto až příliš emfatická, nekonkrétní a nepřesvědčivá (i venkoncem zbytečná) obhajoba existence lidského druhu, v kontextu jakéhosi vesmírného všebytí...
Jak se tak dívám nazpátek, dominuje sbírce motiv kontaktu (6 z 10). Že bychom začínali hledat své odpovědi ve vesmíru? Každopádně: odpovědi na otázky z úvodu nenajdete ani tam, ani v této antologii (a já rovnou připojím další: kdy bude u nás vycházet něco takového, leč původního?). Přesto je to v dnešních poměrech kniha netypická, protože nepříliš drahá, a přece hezká uvnitř i navenek (konečně povedená obálka!) a - světe, div se! - vykazující í stopy solidního redakčního a typografického řemesla... Nekyberpankáči, kupte si.
(Donald A. Wollheim představuje nejlepší povídky sci-fi roku 1988
vydalo nakladatelství Laser, Plzeň 1992
cena 39 korun
hodnocení **** - *****)