| |
|
Interkom 6/1994
|
Všechna práva © Interkom 1984 - 1994
WESTERN V SF VTĚLENÝ
Američan Mike Resnick se už u nás jednou představil a to povídkou otištěnou na stránkách Ikarie. Soudě podle výsledků ankety s ní ale české čtenáře příliš nezaujal. Troufám si však tvrdit, že s knížkou Santiago: mýtus daleké budoucnosti, která mu právě vyšla v nakl. WS, určitě prorazí.
Santiago je totiž klasická space opera, odehrávající se v době, kdy je většina planet galaxie osídlená a to málo, co ještě zbývá, se osídlí co nevidět. Největší a nejsilnější mocností galaxie je Demokracie (jaká to vítaná změna oproti obligátním imperiu - rekvizitě to už značně zprofanované) zahrnující bezpočet nejrůznějších planet v pásmu táhnoucím se okolo galaktického jádra. Na pomezích Demokracie, tzv. hranicích (vnější a vnitřní) se nachází množství planet, na kterých vládne anarchie. Sem se stahují nejrůznější pochybné existence, zloději, překupníci, pašeráci, pokoutní obchodníci, šílení umělci, lidé toužící rychle zbohatnout, žoldnéři, hazardní hráči, nájemní zabijáci, vrazi a vůbec veškerá chátra galaxie. Zde žijí a pracují i lovci skalpů, vydělávající nemalé peníze na likvidaci psanců, na něž byl v Demokracii vydán zatykač s pěkně kulatou sumičkou.
Román je příběhem lovce skalpů Sebastiana Caina, řečeného Pěvec, a jeho pátrání po nejznámějším a nejhledanějším zločinci všech dob, legendárním Santiagovi. Během své dobrodružné cesty potká Cain mnoho lidí i bytostí, aby nakonec zjistil, jak už je to v takovýchto příbězích zvykem, že je všechno úplně jinak, než jak si zpočátku představoval.
Santiago je sice space opera, ale moderní a inteligentní. Ač neobsahuje žádné monumentální vesmírné souboje a urputné přestřelky, děj letí kupředu šílenou rychlostí, až čtenář (nebo alespoň já) ani nestačí otáčet stránky. Jednající postavy jsou letmo, ale věrohodně načrtnuté, i když v některých případech se autor nevyhnul jisté plochosti, či dvourozměrnosti svých hrdinů, podobajících se občas komiksovým postavičkám. To už ale asi patří k věci. Kniha je psaná lehkým svižným stylem, nevedou se sáhodlouhé filosofické úvahy o smyslu bytí, všechno je podřízeno jedinému, upoutat čtenáře. Ještě víc než u jiných příběhů tohoto typu, coznám, je zde zřejmá inspirace klasickým, americkým westernem z dob jeho zlatého věku. Postavou z westernu doslova vystřiženou je Otec William, jenž s biblí v jedné a s pistolí v druhé ruce káže slovo boží mezi hříšný lid Hranice. Skvělým počinem je i Černý Orfeus, galaktický básník, jehož píseň je propojovacím nosníkem celého příběhu (jen pro zajímavost: každá kapitola je uvedena čtyřverším z této písně, výstižně charakterizujícím postavu, o které bude řeč).
To mne přivádí k překladu, který je celkem slušný, i když text není zcela prost překlepů a nevhodně vybraných předložek, ale to je zřejmě daň za množství knih, které nyní vycházejí.
Jako obvykle má knížka perfektní zahraniční obálku, ale co už tak obvyklé, alespoň pro WS není, je nekvalitní zpracování z tiskárny (pomačkaný hřbet a špatně oříznuté boky. Celá knížka působí tak nějak rozplizle, třeba oproti Stanici Pell), a chybějící povídání o autorovi, jenž už se pro mne stalo téměř nedílnou součástí Winstoňáckých knih. Že by to způsobil odchod O. Müllera? Nebo je to pouze přechodná indispozice? Uvidíme příště.
Hodnocení: ****1/2
Mike Resnick: Santiago: Mýtus daleké budoucnosti, překlad ing. Pavel Medek, obálka Luis Royo, vydalo nakl. Winston Smith v Praze 1994, náklad neuveden, 529 stran, cena 89,- Kč