Všechna práva © Interkom 1984 - 1996
MORÁLNÍ ZVÍŘE
Nedá mi to, abych se s vámi nepodělil o několik myšlenek z knih, které mají s SF společné jen málo, snad jen údiv, který vyvolávají a přísné domýšlení důsledků předložených hypotéz.
Mám na mysli knihy O lidské přirozenosti Edwarda O. Wilsona a Morální zvíře Roberta Wrighta. První lze rozsahem a zásadností srovnávat třeba s Einsteinovým článkem o teorii relativity a druhou, mnohem rozsáhlejší, k populárně psané učebnici moderní poeinsteinovské fyziky.
Původně jsem chtěl napsat něco jako recenzi, leč knihy poskytují na cca sedmi stech stran tolik materiálu, že nejsem schopen z nich vybrat to podstatné a nezkreslit je tak, že to bude i mě samému zřejmé. Ve více kapitolách, které by mohly pojednávat o agresivitě, vzájemné altruismu, sklonu k náboženství, o rodině, sexu, vztahu pohlaví a tak podobně se pokusím přiblížit výše řečené knihy tak, abych neměl pocit dluhu vůči čtenářům či pramenům. Nejspíše se dopustím i mnoha terminologických přečinů, rád otisknu případné uvedení na pravou míru.
Na počátku je třeba dohodnout užitečnou konvenci. Když budu hovořit o cílech přirozeného výběru, či jej jinak perzonifikovat, jde pouze o literární fintu vedenou snahou po lepší stravitelnosti textu a jeho zestručnění.
1
Ještě pár slov, abych předešel případným nedorozuměním, článek si neklade za cíl jakékoli morální hodnocení, pokud řeknu, že nějaký zděděný vzorec chování je dobrý z hlediska evoluce, neznamená to, že je to dobré pro nás a že jsme povinni tak jednat. Nežijeme již v prostředí na něž nás evoluce adaptovala a některé vzorce mohou znamenat v dnešní společnosti pravý opak a naše cíle se nemusí s jediným cílem evoluce (rozšířením daného genu), překrývat.
Cílem článku tedy není cokoli hodnotit, ale ukázat do jaké míry jsme ovlivněni zděděnými mechanismy a prostřednictvím tohoto sebepoznání dospět k objektivnějšímu pohledu na sebe a svět.
Základní myšlenkou sociobiologie (nového darwinismu) je to, že naše mysl (vzorce chování, city a emoce) jsou stejným produktem evoluce jako naše těla.
Zatímco ale podstatná část vývoje našeho těla probíhala
2 v boji s okolním prostředím, podstatná část naší mysli „vznikla“ jako odpověď na život v lidské (či lidoopí) tlupě, kdy se význam venkovních vlivů s vynálezem ohně a dalších technologií prudce zmenšoval.
3
Můžeme tedy říci, že člověk se, za vydatné pomoci přírodního výběru, stvořil sám.
Nyní se budu věnovat jednomu oboru psychických nástrojů, jimiž jsme vybaveni a na příkladech ozřejmím pojmy, které budeme dále používat.
Muži a ženy
Od našich feministických přítelkyň se dovídáme, že ženy a muži jsou v podstatě stejní a to, co se jim ve společnosti kde žijeme (zvláště ve vztahu pohlaví) nelíbí, je způsobeno chybnou výchovou dětí a je obecně kulturně podmíněno. Jak na tuto otázku odpovídá sociobiologie?
I v této oblasti stavíme na zděděných savčím základech. Pro samce je nejvýhodnější (jeho geny nejvíce rozšíří) oplodní-li co nejvíce samic. Samice naopak může mít jen velmi omezený počet mláďat, u některých druhů (třeba člověka) až o řád méně. V jejím zájmu je orientovat se na kvalitu
4. Vybírá si mezi samci (třeba tak, že čeká na vítěze samčích soubojů a neodejde s nějakým odpíračem násilí).
Počet mláďat určité samice není příliš závislý na počtu samců, s kterými se páří. Obecně není výhodné zůstat u jednoho, možnost neplodnosti, ale velmi brzy je pravděpodobnost zabřeznutí tak vysoká, že je evolučně výhodnější věnovat se něčemu jinému, najíst se, odpočinout si. Takový stav „mysli“ u samce takřka nikdy nenastává. Počet jeho potomků roste přímo úměrně k počtu samic, s nimiž se spářil. Pokud tedy není na smrt vysílený nevynechá žádnou příležitost.
5 To vede k tomu, že samice se stávají „vzácným zbožím“, je jich stále nedostatek.
Můžeme předpokládat, že člověk (a jeho předchůdci) žil několik statisíciletí v drobných společenstvých lovců a sběračů. Lidská psychika se vyvíjela ve společnosti mužů zabývajících se lovem a žen, starajících se o potomstvo a práce spojené s hledáním a sběrem rostlinné stravy
6.
K lidským specifikům ale patří, že jsme druh s velkými rodičovskými investicemi. Mládě je několik let neschopné samostatného života a k jeho přežití a zdárnému vývoji potřebuje nejen pomoc matky, ale i otce.
Muži přinášejí kořist, o kterou se dělí s rodinou. Je v genetickém zájmu ženy, aby muž nakrmil její děti, v genetickém zájmu muže je, aby děti, které živí, byly opravdu jeho.
7
To vede k něčemu, co bychom mohli nazvat bojem pohlaví. Zatímco muž nevynechá žádnou příležitost k zasetí svého genotypu a přitom se snaží co nejvíce zajistit věrnost své družky, ta se snaží získat maximum mužových investic a co nejlepší geny pro své děti. To nelze vždy získat najednou a je tu nevěra a podvádění.
Tento proces se v průběhu věků zdokonaloval a připomíná nám dobře známou spirálu zbrojení. Ženám se podařil výborný tah, když přírodní výběr upřednostnil ty se skrytou ovulací. Samci už nestačí hlídat je několik dnů v měsíci, musí se starat (a nosit kořist) prakticky nepřetržitě. Samčí, mužskou, obranou je složité testování, kterou samici zvolit za vhodnou k investicím. Velmi účinnou strategií je pokusit se ji „svést“ a když podlehne příliš brzy tak ji nechat. (Užil si, možná i zasel, leč statisticky má ověřeno, že příliš snadná kořist by nemusela být pouze pro něho).
To ovšem ženy „vědí“ a do svého rejstříku chování zařazují plachost a zdrženlivost.
A tak dále...
Tato snaha využít sexuálního partnera pro své cíle probíhá vedle toho, že v táboře lovců a sběračů spolu muži soupeří o nejlepší ženy, lepší lovec či výše v kmenové hierarchii stojící muž získává mladší, zdravější a dovednější ženu/y a ženy si vybírají (snaží se upoutat) nejzdatnější muže. Výše zdůvodněná relativní vzácnost samic vede k tomu, že ne každému muži je umožněna reprodukce, ale každá žena má po čase děti.
Sexuální výběr pak vede k tomu, že samci mezi sebou soutěží o (nedostatkové) samice, a ty pak o (vzácné) otcovské investice.
Zanechal na nás tento statisíce let trvající boj nějaké následky? Bylo by s podivem, kdyby ne, jsme jeho výtvorem.
Jedním příkladem za všechny může být rozdíl mezi mužskou a ženskou žárlivostí (nebo obecně tzv. dvojí morálka). Muž vyžaduje věrnost a neodpouští nevěru, neboť ta zvyšuje riziko, že bude investovat do cizího genetického materiálu. Pro ženu není nevěra až takovou hrozbou (zvláště je-li „sokyně“ níže ve společenské hierarchii), žárlí spíše na čas věnovaný cizí ženě, neboť skutečným nebezpečím pro ní je mužův odchod a ukončení investic.
1) Nedomnívám se, že přirozený výběr má nějaký cíl (či dokonce plán), nemyslím si dokonce, že má nějaký „smysl“ v podobě přežití nejzdatnějších. Takové úvahy mi zavánějí tautologií. Zpět
2) Tím není řečeno, že vývoj už skončil. Zpět
3) Opět tím není řečeno, že část naší myšlenkové výbavy není ze staršího obecně savčího dědictví. Je nám například, či do nedávna nám byl, vlastní savčí oportunismus spočívající ve snaze vyhnout se zabíjení vlastního druhu a kanibalismu, nerozmnožujeme se dost rychle, aby se vyplatilo umírat pro zásady, mravenci v tomto směru mají charakter, každý boj končí smrtí, neznají rituální souboje ani milost pro poraženého. Zpět
4) Pokud je vaše zkušenost jiná, uvědomte si, že na tom nezáleží, přírodní výběr pracuje nezávisle na našich přáních a pracoval tak již v době, kdy jsme neměli dost rozvinuté myšlení, abychom mu mohli nějak pomoci, či bránit. Samec neuvažuje tak (i když je už vybaven mozkem, který by to zvládl), ... ta je vhodná k co největšímu rozšíření mých genů, ale ta se mi líbí. Přírodní výběr jen zajistil, že se mu líbí tím více, čím více přispěje k rozšíření samcova genotypu. Zpět
5) Bohužel, dámy, toto s rostoucí civilizovaností platí stále méně. Zpět
6) Alespoň ve všech dodnes známých primitivních společenství to tak bylo. Zpět
7) Ve společenstvích, kde ještě nevynalezli otcovství, protože neobjevili vztah mezi souložením a měsíce vzdáleným narozením dítěte, se muž zpravidla stará o děti své sestry, s nimiž má prokazatelně nejvíce společného genetického materiálu. Zpět