Logo rubriky
1/1997
  Fandom (další) (142)
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK   
 
Všechna práva © Interkom 1984 - 1997

Reakce Vaška Pravdy

(Reakce na odpověď Ivana Adamoviče v interkomu 11/96, vyšlo v ZA 14)
       Ahoj Ivane.
       Vážím si toho, že sis našel čas odpovědět na moji výzvu k diskusi. Zkusím lépe vysvětlit svůj pohled na věc. Pořád vidím obrovský rozdíl mezi fandomem (zájemci o SF, běžní účastníci conů, divocí fanové) a Fandomem (Československým Fandomem - organizací, která sdružuje jenom část fandomu a která by měla pro fandom něco dělat z titulu svého většího zapálení, lepších kontaktů a větších možností a zkušeností.) Souhlasím, že fandom se řídit nedá. Já ale nemluvím o řízení fandomu, ale o řízení Fandomu k lepšímu uspokojování potřeb fandomu (zní to tak nějak blbě marketingově). Potom se mi ale nezdá postava jakéhosi manažera takovou utopií, protože současný stav Fandomu, tak jak jsem jej nastínil minule a doplnil snad ještě v úvodníku v tomto čísle ZA, tohoto manažera vyžaduje. Opět s Tebou souhlasím, že jednotlivé činnosti budou vykonávat jednotlivé skupiny a lidi, kteří mají chuť, čas a možnosti. To se ale nevylučuje s tím, že tyto činnosti by měl někdo podchycovat, využívat, rozšiřovat, organizovat a původce motivovat, odměňovat a také jim pomáhat. Té dřiny nebude až zase tolik. Taky to nemusí dělat zadarmo. I u nevýdělečných a zájmových skupin jde o peníze, přinejmenším o peníze na existenci. Při průměrně úspěšné činnosti by manažer měl získat peníze nejen na ceny, diplomy, poštovné, vydávání Kočasu apod., ale i na svoji odměnu, která nemusí být velká. Pocit, že něco funguje, že něco člověk dokázal a uznání od známých osobností samozřejmě zůstane větší částí odměny. I ten Mlok za zásluhy (ovšem pokud až po deseti letech, to by zase svědčilo o nefunkčnosti Fandomu.).
       Skutečně jsem si nevšiml, že Mlok a Cena Akademie je různý mlok.. Nevšimnou si toho ani čtenáři, ani autoři, zvlášť, když mohou předpokládat, že i výtvarníci Mloka se mohou měnit jako se mění u Nebuly, jak sám dodáváš. Tenhle argument svědčí spíš pro mne, nemyslíš? Jaký je rozdíl mezi mlokem fialovo pruhovaným v klobouku a mlokem žlutě tečkovaným na skateboardu? Obě ceny by měly být nezaměnitelné, originální, mít vlastní původ. Jinak v tom vidím degradaci. Obou cen. Jenže jedna tu byla dřív. Co se týče rezignace zodpovědných, už v okamžiku, kdy jsem tu větu psal, jsem si byl vědom toho, že obrovskou práci těch lidí nebude chtít nikdo převzít. Pana Rampase, kterého si vážím pro to, co dělá (i když nesouhlasím s tím jak to dělá) nikdo nenahradí, alespoň ne teď. Ale nějak přece musím dát najevo svou nespokojenost. Zatím veškerou kritiku (nejen mou) vždycky na poradě Rada Fandomu zamluví, smete se stolu a jede dál svým tempíčkem. Aspoň mám ten silný pocit.
       Netvrdím, že literární odnož soutěže Ikaros je soutěž zaměřená k likvidaci CKČ. Myslím jen, že k ní přispěje. A dovolím si rýpnutí - zájem o publikování v Ikarii má málo autorů? Nebo si nevyberete ani z přehršle povídek z fanzinů? Otištění jedné povídky je pochybnou motivací, i když si o ní mohou i autoři povídek oceněných v CKČ většinou jen nechat zdát.
       Měj se krásně
Václav Pravda
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK