Všechna práva © Interkom 1984 - 1997
Odvolávám, co jsem slíbil...
Tvrdil jsem v
Interkomu 2-3/97, že nechci okračovat ve stylu „Nepotěšil jste mě, ani já Vás nepotěším.“ Jenže ještě jednou chci. Můj příspěvek byl reakcí na článek v IK 1 a jeho zařazení za článek Z.Rampase by mohlo někomu připadat jako souhlas s jeho zněním. Na tvrzení uvedená v tomto a dalších článcích ale prostě reagovat musím, budu se snažit o stručnost.
Reakce na článek
„Pravda zvítězí“ v
IK 2-3/97
Marvin se tváří, že nechápe některá má tvrzení a vývody, vezme si z nich kousek, na který najde nebo vymyslí protiargument. Neříká se tomu demagogie? A právě za ni on stírá mě.
Pokud Marvinovi nepřipadá stav Fandomu katastrofický, neznamená to, že není.
Nadále pokládám důvody pro Parcon ve Spišské Nové Vsi za subjektivní a egoistické. A to pomíjím otázku regulérnosti kandidatury a volebního procesu.
Důvody, proč ne Parcon ve Spišské Nové Vsi letos, jsem popsal jasně už dříve, nebudu se k nim nijak zvlášť vracet. Jsem pro Parcony i na Slovensku, jsme ČS Fandom, na Banskou Bystrici mám ty nejlepší vzpomínky.
Souhlasím, že Avalon doplatil na to, že se kluci neuměli rozhodnout na místě bez porady se mnou.
Moje informace o pasech nutných k přechodu hranic byla mylná. Neměl jsem pravdu a v tuto chvíli mám popel všude za krkem. Omlouvám se.
I já jsem se díval na mapu a konstatuji, že do Chotěboře ujede v průměru každý fan podstatně méně kilometrů, než do Spišské Nové Vsi. Kolik slovenských fanů jezdí na cony (byť na Slovensku)?
Když píšu „To znamená spoustu peněz na cestu“, myslím pochopitelně peníze na cestu. Nikde jsem nemluvil o ceně vstupného. Naše o málo vyšší vstupné se v pohodě srovná nižší cenou ubytování.
Já nepovažuji za důstojné omlouvání prohnilého systému. Není na to prostor, ale jsem schopen doložit fakty a svědky, že jsem schopen přijímat prohry. Jsem schopen přiznat chybu a omluvit. Nerad se smiřuji s křivdou.
Srovnání SF Akademie s Oscary pochopitelně pokulhává a zjednodušuje, ale které ne? 70-95% příznivců sci-fi si stejně Engerlingy nepřečte (k jejich škodě), ať už byly oceněny nebo ne.
Fanziny ke SF patří, ale jako neprofesionální počin by je neměla hodnotit rádoby profesionální Akademie, spíš CKČ.
Slyšel jsem o několika aktivitách, kterým Fandom nepodal pomocnou ruku, byť byl požádán. Konkrétně: žádost o 2500,-Kč na ocenění autorů CKČ, otištění překladu z úvodu významné teoretické práce (chválícího Bohemiacon), příprava CD o SF a fandomu (ačkoliv byl sponzor, který to chtěl celé zaplatit), příspěvky do Kočasu byly dodány se superzpožděním, špatně zorganizované vyhlášení SF Akademie, prezident Fandomu kritizuje con a pořadatele před veřejností (byť scifistickou), diskriminace hráčů a mladých fanů, rozhodování o Parconu ovlivněno osobními zájmy, ...
K bodu 4 o šestém smyslu prezidenta fandomu. Pan Rampas není podle mne z šéfů schopných použít pravé prostředky v pravý čas a na pravém místě. Mám s tím určité zkušenosti a tvrdím, že Marvin neví, o čem mluví.
Dotaci 20 000,- Workshop dostal za prodej databáze s adresami SF fanů. To je pěkná sviňárna. Kvůli prodeji samotnému i kvůli tomu, že to neprošlo poradou. Udávat tohle jako příklad pomoci Fandomu je cynismus a nesmysl.
Pokud kvalita práce rutinovaného profesionála je nižší než u nadšeného amatéra, není to opravdový profesionál.
Marvinova „konstruktivita“ je zlomyslná sprosťárna. Pokud něco ví o myšlenkových mapách a časových plánech (ví?), určitě ví, že i kdybych Interkom nečetl až ve vlaku ze Zábřehu do Šumperka, těžko bych mohl své celkové plány upravovat s ohledem na jeho návrh. Své vize budu prezentovat ve Speciálu Zbraní Avalonu, které vyjdou v nákladu 250 ks. Určitě se dostanou do ruky i „špičkám“ Fandomu (to je ale fucking elitářství!), které se v době konání Avalconu zcela jistě dovolenkovat na Parconu nebudou. Kromě toho snad budou otištěny i v Interkomu (rozhodně je tam pošlu).
Výsledky diskusí mezi „mladšími“ fany jsou vidět mimo Fandom, který se stává spíš překážkou na cestě než partnerem. Není problém dělat sci-fi aktivity mimo Fandom, mladé kluby jsou jím k tomu nezájmem a nepružností nuceny.
Není nekonstruktivní, odsuzovat manažera Fandomu předem?
V pravomocích rozhodně problém je! Za současných podmínek, jaké ve Fandomu panují, není div, že se nenajde nikdo, kdo by chtěl dělat manažera.
Reakce na článek „Stačí za 1 hlas 150 Kč?“ -
IK 2-3/97
Souhlasím s Michalem Broncem ve všem, včetně hodnocení mé osoby. Snad jen proti názoru na řízení Ceny Karla Čapka chci něco namítnout. Změnily se vnější podmínky a Zdeněk Rampas nepřesvědčil, že je schopen se jim přizpůsobit a využít je. Má nehynoucí zásluhy na vybudování Fandomu a Ceny Karla Čapka, to mu nikdo neupírá. Poslední dobou ale pošlapává to, co spolu s dalšími vybudoval. Pro další rozvoj CKČ je nutné, aby do jejího vyhlášení, organizování, hodnocení a vyhodnocení někdo mluvil. Je samozřejmě otázka kdo a jak.
Reakce na článek „Proč jste nedostali Parcon“ -
IK 2-3/97
Vážený (pane) Pitere, mrzí mě, že jsem Vás rozčílil svými úvahami o „bezohlednosti Fandomu vůči svým povinnostem a řadovým fanům“ atd. Bude-li Vám to stát za to, přečtěte si prosím ještě jednou můj článek i následující vysvětlení toho, co Vám možná uniklo.
Ohledně překrytí termínů Tatraconu a uvažovaném Parconu v Chotěboři. Stejně lze předpokládat, že by řada fanů ráda navštívila Parcon ve SNV i Avalcon. Z tohoto pohledu mi přijde nelogické Vaše tvrzení.
Ano, honili jsme bycha pozdě. Prostě nám na tom záleželo a tak jsme to chtěli zkusit. Za to nás odsuzujete?
Píšete, že neznáte důvody, proč nám vyhovuje pouze daný termín. V článku, na který reagujete, je jasně psáno, že z důvodu rekonstrukce jídelny, ... (4 řádky textu!) Chtěli jsme mít vše v jednom komplexu. Byly i jiné možnosti.
Nešlo o modelářskou výstavu, ale největší veletrh se zahr. účastí, na kterém mne skutečně nikdo zastoupit nemohl, protože jsem kromě vlastního stánku měl pořadatelské povinnosti. Veletrh byl v Praze, do Březové bych autem jel tři hodiny (+ zpátky). Projednával by se Parcon zrovna v době mého příjezdu? To tedy opravdu nešlo!
Jsem si vědom mezinárodnosti Fandomu. Nic nemám proti Parconu na Slovensku. Konec konců jsem ho tam ve stejném článku navrhoval na rok 1998.
Ohledně vzdálenosti: I já jsem se díval na mapu a konstatuji, že do Chotěboře ujede v průměru každý fan podstatně méně kilometrů, než do Spišské Nové Vsi. Oceňuji oběti slovenských fanů, ale kolik jich bylo v Banské Bystrici a kolik jich je přihlášeno letos? Z Moravy je to do Chotěboře téměř „za rohem“ zrovna tak.
Co víte o tom, kolik lidí bychom byli schopni ubytovat? Na poradě jsme slibovali jen to, co jsme mohli v tu chvíli zaručit! Jsme schopni ubytovat v Chotěboři zhruba 400 lidí v ubytovnách a hotelech a minimálně 400 v tělocvičnách.
O Parconu ve SNV rozhodlo cca 20 lidí na poradě, na Tatracon jsem odhadoval 20-30 fanů, což bylo číslo, které mi při nějaké příležitosti říkal přímo někdo z organizátorů. Bohužel jsem napsal lidí. Těch na něj jezdí víc, toho jsem si vědom. Můj prst není postižený ocumláváním, ale křivicí, protože napsal jiné slovo. Už jsem ho dal useknout.
Čtěte prosím znovu část prvního odstavce v mém článku. „Nemusím snad připomínat, že v následující úvaze jde o můj, potažmo náš klubový, subjektivní názor. Ale ať to vezmu z které chci strany, s chladnou hlavou, stejně dojdu k závěrům, které Vám tu předestřu.“ Nikde nepřiznávám, že by šlo o velmi subjektivní názor. Nikde ani nepíšu, že jsem článek psal s chladnou hlavou, což se mi skutečně nemuselo povést. S chladnou hlavou jsem se snažil nad tím přemýšlet. Ani to se mi nemuselo povést. Je to slovíčkaření, ale skutečně mě nebaví číst, jak mi pořád někdo něco podsouvá.
Vždyť já taky. Reakce na článek „To dá rozum, že pojedu na Parcon do Spiše“ -
IK 2-3/97
Budu reagovat i na výtky vůči ústečákům, protože ve spoustě případů splývají.
To, jak si několik dinosaurů představuje Parcon, už v dnešní době nemůže být rozhodující, mimo jiné i vzhledem k tomu, že ho nepořádají. Nehledě na to, že my v Chotěboři si představujeme Parcon taky trochu jinak než v Ústí. Dostatečně nahlas jsme dávali najevo, že by to měl být con menší a s minimem hráčů. To je jedna z představ dinosaurů, ne?
Kolika fanům připadalo, že Parcon berou ústečáci jako přívažek ke gamesnické megashow?
Zdeněk Rampas udělal chybu, když kritizoval a stíral na pódiu mezi stovkami fanoušků, kteří o Fandomu nic moc neví. Kde je jeho Marvinem proklamované „intuitivní používání autoritářských prostředků v pravý čas a na pravém místě a to tak elegantně, že si to málokdo uvědomí“? Dobře, udělal chybu. Ale ani po kritice na poradě chybu nepřiznal a neomluvil se. (Pokud se to umí, je to silná zbraň dobrých šéfů.) Slova v IK „(možná netakticky, možná netaktně)“ nejsou omluvou.
Na poradě o Parconu 1995 jsme slibovali jen to, co jsme mohli zaručit. Takže jsme nemohli slíbit zahraniční hosty (bez kterých si najednou nikdo con nedovedl představit) a naše představa o Kočasu byla spartánská - v sešitové formě. Nevím, odkud bere prezident jistotu, že schválení Chotěboře bylo formalitou, nezaznamenal jsem, že „zděšení se rozlévalo sálem“. Parcon jsme nedostali, to nás sice mohlo chvíli mrzet, ale uznali jsme správnost rozhodnutí. Hlasování bylo jen jedno!
Není pravda, že jsme vyhlásili Avalcon a požádali o Parcon. Vyhlásili jsme kandidaturu na Parcon a když nám bylo doporučeno zkusit síly na menší akci, zorganizovali jsme Avalcon. Nejde o nic, jen o další zkreslení a „nepamatování se“.
Jak si může dovolit Zdeněk Rampas tvrdit, že Avalcon zapadl a „nepřesáhl v žádném směru parametry lokálního conu okresní úrovně“? VŽDYŤ TAM NEBYL!!! Kolika „okresních“ conů se zúčastnilo 100 fanů včetně O.Neffa, J.Kantůrka, C.Biedermannové, E.Čierneho, J.Rečkové, J.Pavlíka a dalších známých fanů a hostů? Na kolika „lokálních“ bylo zajištěno promítání dvou celovečerních filmů v kině a exkluzivních snímků z archívů Krátkého filmu a Bonton filmu? Na kolika „nepřesahujících“ byla k dispozici přilba VR? Kolik „každých takových“ mělo soustředěné souběžně čtyři programy v perfektních prostorách s barem otevřeným až do bílého rána? Co ukázalo, že se Avalcon není schopen rozrůst? Pochvalné zprávy v Ikarii od Neffa, v Nemesis od Biedermannové, i jinde lžou?
Parcon - Bohemiacon 1996 byl slabší. Díky komu ale poměřuje prezident cony podle účasti zahraničních hvězd? Je také rozdíl mezi kritikou a likvidací. Ačkoliv M.Bronec na poradě zkritizoval Parcon daleko ostřeji než Z.Rampas (především konkrétně a pravdivě), měl jsem nejen já pocit, že Michal se nesnaží kluky otrávit a zlikvidovat con, ale poukázat na chyby, aby se odstranily. Nebájil (viz vymyšlené historky v IK o ušmudlanosti triček, o nezáživném potulování po chodbách, ...). Pronájem klubovny 25 m 2 pro „přátelské debaty fanoušků“ na Avalconu 97 stojí 1200,- Kč! Zkuste ještě někomu vytýkat orientaci na zisk! Jak může někdo, kdo dělal spoustu let dramaturgii udělování CKČ (a přiznává, že žádná nebyla) chtít něco zásadně lepšího? Zvlášť když sám neudělal nic pro to, aby například povídky do Kočasu přišly alespoň jen pozdě a ne superpozdě? Vyhlášení CKČ v Domě chemiků se mně osobně líbilo daleko víc, než v Banské Bystrici 94 a Ústí 95, kdy hlavní osobou byl právě Zdeněk Rampas, který je jako konferenciér prostě nulový.
Vyloučil jsem snad dostatečně okresnost Avalconu. Posun Tatraconu byl možný, ostatně stačilo by o pouhé dva dny. Kromě toho, Parcon nenavazuje na Tatracon, ale nahrazuje jeho část! O tom, že by Tatracon neměl být rozhodujícím pro rozhodování o Parconu už jsem toho napsal dost. Maximálně mě ale vytočila jedovatá poznámka v závorce. Jedovatých poznámek jsem ze svých článků vyškrtal tolik, že by z nich mohl být další článek. Asi ne všichni máme tu slušnost, že? (Toto byla jedovatá poznámka! Není totiž úplně pravdivá, je sprostá, těžko se proti ní může člověk bránit, zvlášť když je otištěna v minulém čísle. A tak nějak se to má se spoustou větiček v článcích Marvina a Z.Rampase.) S termínem Avalconu nebylo možné hnout dozadu z důvodu rekonstrukce jídelny a stavebních úprav školy, což je rozsáhlá investiční akce, dlouhodobě plánovaná. Dopředu z obav o příliš krátkou dobu na zodpovědnou přípravu. Jen já jsem se mohl rozhodnout o změně, protože jsem si mohl hned promyslet, co by to znamenalo a zda by to šlo zařídit; tohle byla naše chyba.
A nakonec
Zdeněk Rampas si vůbec neuvědomuje, že pokud v IK nebo na pódiu conu zkritizuje svým likvidačním, tendenčním a nespravedlivým způsobem cokoli, bere se jeho názor jako názor prezidenta ČS fandomu a že nějaké ušpitnutí na poradě, že už je to dávno a nepamatuje si to, nebo že to tak nemyslel případně že má dojem, že mu to někdo tak říkal, už nic nenapraví, otrávené a nasrané pořadatele neuklidní a fanoušky už nepřesvědčí. Nikdo na poradě si asi neuvědomil, že klub, který dvakrát o Parcon usiloval, klub mladý a schopný, už se o Parcon na nejbližší čtyři roky nehlásí. Kluci by mě taky za to sežrali. Tohle je doklad „funkčnosti“ Fandomu a potvrzení správnosti myšlenky Michala Bronce. HOWGH!
__________________________
To dá rozum, že pojedu na Parcon do Spiše. Motto na přihláškách bylo nevhodnou nadsázkou. Kolegům ze Slovenska se omlouvám. Nečekal jsem, že bude bráno tak vážně a že se dotkne tolik a tolika lidí. Mrzí mě to. (Z technických důvodů se po světě toulá ještě určité množství přihlášek s tímto mottem.)