Logo rubriky
13/1998
  (160)
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK   
 
Všechna práva © Interkom 1984 - 1998

Grafomanské střepy

Byv o to požádán, chtěl bych učinit několik poznámek k povídce a dopisu, jež se nacházely pod a nad nadpisem „Manifest za práva grafomanů a slovních průjmařů“ v IK 9/98. Kolega Šenk se tam pokoušel reprezentovat všechny povídky jakýmisi střepy a skládat je v jakési jsoucno, tvrdě přitom, že každý střep má své přesně určené místo a nebýt tohoto střepu, jsoucno by se rozsypalo. Tato úvaha vychází z přednášky kolegy JVJ (Jan Vaněk Junior), respektive z toho, že jsem v IK 8/98 napsal, že JVJ na této přednášce nabádal grafomany, slovní průjmaře a jiné patlaly, aby si uřezali prsty a papír nepoužívali než na zadek. I po dvou měsících si není těžké domyslet, že kolega Šenk mínil ve své úvaze o jsoucnu zejména ty střepy, které představují špatné povídky, a že tedy vlastně tvrdil, že nebýt špatných povídek, nepoznáme ty dobré. Tož tak. A já, aniž bych tím chtěl jakkoli na pana Šenka útočit, se ptám: „Musím snad neustále žrát hovna, abych si připomínal, že mi chutná vanilková zmrzlina?“
       Je samozřejmě pravda, že člověk, stejně jako každá jiná neuronová síť, musí podstoupit jistý proces učení, v průběhu kterého dostane určitý počet vzorků a informace o tom, který vzorek je špatný a který dobrý. Na rozdíl od ostatních (umělých) neuronových sítí se však člověk narodil s jistou genetickou výbavou a „váhy“ v jeho mozku nejsou nastaveny náhodně, anobrž právě podle toho, co zdědil. Počítač potřebuje na to, aby dejme tomu, rozeznal A od B, deset tisíc vzorků, ale člověku stačí na rozpálenou žehličku sáhnout jednou, aby si do smrti pamatoval, že zde mu pšenka nepokvete (připomínám, že počítač nerozlišuje mezi písmeny a žehličkami, tudíž i v druhém případě by potřeboval deset tisíc „vzorků“).
       I kdybychom předpokládali, že se člověk narodil bez genetické výbavy, pak mu stačí jen právě ta jedna množina testovacích vzorků, aby se naučil rozpoznávat dobré povídky od špatných. Ty špatné vzorky z oné množiny pak samozřejmě mají ospravedlnění v našem hliněném jsoucnu, ovšem pravda o jejich kvalitě je poté nesmazatelně vryta v hlubinách naší mysli tak nesmazatelně, že se musím zeptat, kde se - pro všechny svaté - v naší „jsoucné teorii“ sebere ospravedlnění pro existenci dalších špatných povídek? Které den co den vznikají?
       Nu, a co se samotné povídky kolegy Šenka týče, řekl bych, že se, dle mého názoru, jedná o práci grafomana takříkajíc archetypální. Autor je již natolik zdatný, že už například ví o existenci odstavců a souvětí, ale na druhou stranu nemá ponětí o tom, že v textu by měla být nějaká myšlenka, pokud možno hlubší než v reklamách na vložky. I sedne tedy k psacímu stroji a jen tak pro radost začne psát, a píše a píše, a píše a píše - a až mu najednou přijde, že už toho je dost, tak celý proces ukončí nějakou absurdní pseudopointou, jejíž vymyšlení mu zabralo asi tak půldruhé vteřiny.
       V případě pana Šenka nic proti. Všechno kromě závěru šlo číst.
       Ale chraň nás Bůh od těch, kteří si neuvědomí tak jako pan Šenk, kdy je třeba přestat.
Cyril Brom
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK