Logo rubriky
1-2/1999
  Fandom (další) (161)
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK   
 
Všechna práva © Interkom 1984 - 1999

Historik Necronomiconu

Většina čtenářů Interkomu již nepotřebuje žádné vysvětlivky ke jménu Howarda Phillipse Lovecrafta (1890-1937). Byl to jeden ze skutečných velikánů americké fantastické literatury, poslední všeobecně uznávaný představitel novoanglického gotického příběhu ve stylu Nathaniela Hawthornea a E.A. Poea, velký inovátor, který rozvinul celou hrůzostrašnou kosmologii skrývající se jako noční můra pod konvenčním povrchem běžného chápání lidských dějin, zběsilý visionář, který dovedl několika málo větami rozdrtit veškeré čtenářovy jistoty... Byl to zkrátka jeden ze zakladatelů moderního hororu.
       Tento výbor Lovecraftových povídek a statí volně navazuje na dřívější sbírku Šepot ve tmě (MF 1992, opět sestavenou Ivanem Adamovičem), a svým způsobem také na Adamovičovou antologii Hlas krve (Najáda 1996), která dokumentuje jeho ohromný vliv na pozdější vývoj žanru. Je to zajímavý výběr, obsahující několik jeho nejdůležitějších povídek, které samy o sobě stojí za čtenářovou pozornost. Kromě titulní povídky z roku 1921, která patří mezi úplně první příspěvky do autorova slavného mýtusu Cthulhu a která zakodifikovala slovo „bezejmenné“ do autorova svérázného hororového lexikonu, tady najdete např. klasickou novelu o hrůzostrašné rase obojživelných bytostí, která se objeví u jednoho amerického pobřežního městečka (Stín nad Innsmouthem, 1936), nebo proslulou Věc na prahu (1937). Co je však skutečně unikátní na tomto díle, je Adamovičovo zařazení i Lovecraftových kritických textů, zde představené českému čtenáři úplně poprvé.
       Nejvýznamnější z nich je nepochybně dlouha studie Nadpřirozená hrůza v literatuře (1927), vlastně jeden z prvních pokusů o zmapovaní hrůzostrašné literatury vůbec, stojící na samém začátku systematické kritiky hororového žánru. Text je samozřejmě nyní poněkud zastaralý, impresionisticky (spíše než vědecky) napsán, a převážně zaměřen na anglicky píšící autory. Lovecraftovy postřehy o této starší literatuře jsou však velice osobité a často nadále objevné, a je těžké si vzpomenout na lepší přehled dané oblasti v jakémkoliv jazyce.
       Kratší texty zde zařazené jsou Lovecraftova slavná Historie necronomiconu, fiktivní studie jeho oblíbené (fiktivní) zakázané knihy, docela zajímavý soupis hororových motivů, a Lovecraftovy vlastní rady pro psaní hororových příběhů. Sbírka je dále doplňená bibliografií českých předkladů diskutovaných anglických a amerických děl. A pak ještě ke všemu kniha je vyjímečně hezky upravená.
       Super.
(Howard Phillips Lovecraft: Bezejmenné město. Sest. Ivan Adamovič. Přel. Ivan Adamovič, Viola a Zdeněk Lyčkovi, Sylva Kajdošová, Stanislava Menšíková. Obálka František Kupka. Il. Milan Fibiger. Praha, Aurora, 1998. 256 s. 199 Kč)
Cyril Simsa
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK