Logo rubriky
9-10/2000
  Věda a SF (další) (177)
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK   
 
Všechna práva © Interkom 1984 - 2000

Postmoderní generátor 2

Postsémantické paradigma narativního prvku v díle Madonny

Charles W. L. Scuglia
Katedra sociolingvistiky, Miskatonická univerzita, Arkham, Massachussets.

1. Konsensy dialektiky

Úhelným tématem Tiltonova1 modelu postsémantického paradigmatu narativních děl je role účastníka jako čtenáře. Sartrova analýza textuálního konceptualismu se zdá naznačovat, že zákon je hodnotově mrtev.
       Zkoumáme-li neokulturní paradigma diskurzu, ocitáme se před volbou: buď přijmeme textuální konceptualismus, nebo dospějeme k poněkud překvapivému závěru, že sexualita má objektivní hodnotu. Dá se říci, že v díle The Material Girl Madonna zkoumá postsémantické paradigma narativity; ovšem na albu Sex analyzuje textuální teorii postkapitalismu. Charakteristickým tématem Madonniných děl je kulturní paradox.
       Predominantním konceptem Madonniných prací je rozlišení mezi ženským a mužským principem. Dietrich2 však tvrdí, že Madonnino dílo je zmocňující. Subjekt je kontextualizován derridovským výkladem, jenž implikuje pravdu jako celek.
       Co se týče rozdílu mezi společností a sexuální identitou, existuje tudíž řada desituacionismů. Pokud platí to, co tvrdí neodialektický narativismus, musíme volit mezi postsémantickým paradigmatem narativity a kulturním paradigmatem reality.
       Subjekt je tím promítán do Bataillovské `silné komunikace', již podmiňuje chápání vědomí jako paradoxu. Scuglia3 z toho vyvozuje, že musíme volit mezi derridovským výkladem a derridovským výkladem.
       V Material Girl Madonna kopíruje konstruktivistickou posttextuální teorii; na albu Erotica naopak zkoumá textuální konceptualismus. Postsémantické paradigma narativity zakládá tvrzení, že narativita je schopna významu.
       Pokud platí derridovský výklad, Madonnino dílo svým způsobem upomíná na Koonse. A pak lze nalézt jakékoli množství konstruktů týkajících se textuálního konceptualismu.

2. Derridovský výklad a dialektický dematerialismus

Základní tezí von Junzova4 eseje o postsémantickém paradigmatu narativity je mýtopoetická realita. Debord nicméně navrhuje užít derridovský výklad k výzvě hierarchii. Foucault používá termín 'postsémantické paradigma narativity' k označení spojnice mezi realitou a sexuální identitou.
       Maskulinně/femininní distinkce neoddělitelně spjatá s Joeyeovým Portrétem umělce v jinošských letech je tudíž evidentní i ve Finnegan's Wake. Subjekt je kontextualizovám dialektickým dematerialismem, jenž postuluje pojetí sexuality jako celku.
       Marx nicméně prosazuje použití subtextuální semiotické teorie ke společenskému výkladu. Finnis5 tvrdí, že Joyceovo dílo je příkladem kapitalistického racionalismu. Primárním tématem Joyceova díla je však sebefalšující totalita. Nacházíme celou řadu teorií týkajících se rozdílu mezi třídní a sexuální identitou.

3. Diskurz fatálního defektu

„Společnost je součástí absurdního divadla reality,“ píše Baudrillard; podle Abiana6 však nejde ani tak o to, že by součástí absurdity světa byla společnost, ale spíše rubikon společnosti. Pokud tedy platí tvrzení dialektického dematerialismu, musíme volit mezi derridovským výkladem a subkonstruktivistickým paradigmatem konsensu. Premisy diskurzu kapitalismu naznačují, že realita je vytvářena masami, pokud je kultura od reality odlišná.
       „Třída je v zásadě bez významu,“ píše Sartre. Von Ludwig7 v jistém smyslu tvrdí, že musíme volit mezi derridovským výkladem a kapitalistickým odvlastněním. Sontag navrhuje použít dialektický dematerialismus k dekonstrukci kapitalismu.
       Marxův model neokulturního feminismu však implicitně přikládá význam i sexuální identitě. Pokud platí derridovský výklad, musíme volit mezi dialektickým dematerialismem a kapitalistickou subkulturní teorií.
       Možná se vyskytnou hojné projevy situacionismu ve vztahu k strukturalistickému paradigmatu diskurzu. Debord používá termín 'derridovský výklad' k označení role účastníka jako čtenáře.
       Subjekt je tu interpolován s lacanovskou obskurností, jež zakládá vidění jazyka jako paradoxu. Lyotard používá termín 'dialektický dematerialismus' k označení postkulturní reality.
       Přeložil P. Oddaný, katedra strukturální semiotické lingvistiky, Žižkovská univerzita
       
       (Eseje, které jste právě dočetli, jsou dokonale nesmyslné a byly náhodně vygenerovány programem Postmodernism Generator. Ten vytvořil Andrew C. Bulhak a mírně modifikoval Pope Dubious Provenance XI. za pomoci systému Dada Engine, který generuje náhodný text z rekurzivní gramatiky.
       Podrobnější technické informace můžete nalézt v technické zprávě Monashské univerzity, katedry počítačových věd. Zpráva má číslo 96/264 a jmenuje se On the Simulation of Postmodernism and Mental Debility Using Recursive Transition Networks, tedy O simulaci postmodernismu a duševní zaostalosti za pomoci rekurzivně tranzitivních systémů.)



1) Tilton, P. I. Q. sest. (1978) Dialectic Discourses: Derridaist reading, capitalism and prematerialist capitalism. Cambridge University Press Zpět
2) Dietrich, S. F. (1982) Derridaist reading in the works of Madonna. Yale University Press Zpět
3) Scuglia, I. P. V. sest. (1977) The Broken Fruit: The postsemanticist paradigm of narrative and Derridaist reading. Panic Czudlick Books Zpět
4) von Junz, Z. (1985) Derridaist reading in the works of Joyce. O'Reilly & Associates Zpět
5) Finnis, V. C. D. sest. (1997) Reinventing Surrealism: Derridaist reading and the postsemanticist paradigm of narrative. Schlangekraft Zpět
6) Abian, S. (1983) Derridaist reading in the works of Burroughs. Loomp-press Zpět
7) von Ludwig, J. R. sest. (1974) Contexts of Economy: The postsemanticist paradigm of narrative and Derridaist reading. University of Illinois Press Zpět
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK