Logo rubriky
4/2001
  SF film (další) (182)
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK   
 
Všechna práva © Interkom 1984 - 2001

Kostka - Počítej nebo zemřeš

The Cube, Kanada 1997
Režie: Vincenzo Natali
Hrají: Nicole de Boer, Nicky Guadagni, David Hewlett
       
Detailní záběr na oko. Duhovka se smršťuje a roztahuje, jak si oko zvyká na světlo a mozek za ním se probouzí z noční můry do denního děsu. Krychlová místnost s šesti otvory uprostřed stěn, uzavřenými kovovými dvířky. Za zvoleným průchodem další podobná místnost, jen jinak zbarvená. Seskok, nervózní rozhlédnutí, váhavý krok vpřed a vtom se ozve děsivé křupnutí. Na vyděšeném obličeji muže, který by mohl sloužit za vzor kterékoliv reklamě na absolutní hubnutí, se objeví čára krve. A není jediná.
       Pozorovali jste někdy krysy v bludišti, když jsou tam vpuštěny poprvé? Běhají sem a tam, prošmejdí všechny slepé uličky třeba desetkrát, zkouší stěny přelézt nebo podhrabat, motají se v kruhu, ale nakonec objeví východ. Když je tam hodíte podruhé, jsou už rychlejší - učí se. Lidé, kteří se náhle probudili ve vzájemně propojených krychlích, jsou na tom o něco hůř. Pohybují se ve třech rozměrech a navíc je čekají různé druhy pastí. Když se potkají krysy v bludišti, očichají se a většinou se vzápětí porvou. Lidé jsou vychovanější - po seznamovacím očichávání se dohodnou na společném postupu a hledají východ. Stres, hlad a žízeň časem stírají civilizační nános a odhalují skutečné povahy bloudících. Černý policista, postarší doktorka, mladičká studentka matematiky, bývalý vězeň, projektant a mentálně retardovaný mladík využijí všechny svoje schopnosti, aby našli východ a taky smysl celého bludiště. Ven se mohou dostat všichni, ale nemusí. Přežití nemusí být o spolupráci, někdo může ostatní brzdit nebo lézt na nervy. Je tu spousta smrtících nástrah, kdo by zkoumal, jak zemře ten nebo onen. Hlavní je dostat se ven.
       Velmi sugestivní atmosféra, vykouzlená jednoduše klaustrofobními pocity v uzavřené krychli a různobarevnými stěnami, zajímavá a celkem obtížná matematika hledání bezpečných místností, detailní záběry na zoufalé obličeje a likvidační nástroje pastí, to vše pouze tvoří kulisu k hlavní myšlence filmu - odhalit životní postoje a názory jednotlivých účastníků, vytáhnout jejich různě pokřivené duše na světlo a nechat je projít peklem rozhodování o životě a smrti vlastní i cizí. Šestice lidí je zdánlivě sestavena takto kvůli různým schopnostem, které vylepšují vyhlídky na přežití skupiny, doopravdy ukazuje různorodost společnosti, tvořené právě takovými jedinci. Film boří určitá klišé, vlastní americkému filmu - asi proto, že je kanadský - navenek kladní hrdinové v sobě skrývají temné myšlenky a očividní zbabělci ve vypjatých okamžicích dokážou zariskovat vlastní život. Každý z nás si může vybrat nějakou postavu, které se podobá, s někým může sympatizovat, a další děj mu ukáže, jak by se v takovém stresu mohl zachovat on sám. Film můžete chápat jako scifi nebo jako realitu, tvůrci bludiště mohou být jak mimozemšťané, tak lidé, východ symbolizuje jak konec, tak i začátek.
       Vlezte do bludiště a ukažte, co ve vás opravdu je.
Roman Paulík
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK