Logo rubriky
4/2001
  SF film (další) (182)
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK   
 
Všechna práva © Interkom 1984 - 2001

Tygr a drak

Crouching Tiger, Hidden Dragon (Čína, Tchaj-wan, USA 2000). Režie: Ang Lee, Scénář: James Schamus, Wang Hui-Ling, Tsai Kuo Jung, Choreografie bojového umění: Yuen Wo-Ping, Hudba: Tan Dun, Yo-Yo Ma, Kamera: Peter Pau. Hrají: Chow Yun-Fat (Li Mu-paj), Michelle Yeoh (Šu Lien), Zhang Ziyi (Šen Jü), Chen Chang (Lo). Premiéra: 1.3.2001
 
Vlastně jen stačí důkladně si přečíst faktografické údaje o filmu, aby člověk věděl na čem je. Jméno režiséra znají hlavně fanoušci náročnějších a na festivalech ceněných filmů, dva hlavní herecké představitele zase znalci akčnějších snímků a fanoušci Matrixu jistě poznali, kdo se to podílel na choreografii bojového umění. Z toho všeho lze uhodnout, že půjde o film s prvky kung-fu, odehrávající se v Číně a s vyššími než čistě zábavnými ambicemi. Kdo trochu sleduje filmové dění, zaslechl ještě něco o Zlatém glóbu a nominacích na Oscara.
       Stará Čína: mistr bojového umění Li Mu-paj se chce zříci cesty boje a požádá svou starou přítelkyni Šu Lien, aby předala jeho meč Zelený osud jejich zastánci panu Tche. On sám hodlá ještě svést poslední boj s Nefritovou liškou – vražedkyní, která má na svědomí jeho mistra. Přesto, že je Šu Lien profesionální ochránkyní karavan, je meč ukraden a stopy vedou do guvernérova domu, kde se chystá svatba mladičké Šen Jü. A věci se dále komplikují.
       Jak uvedl sám režisér, nenatočil film o bojovém umění ve starodávné Číně, ale sen o ní. V této mytické Číně platí čest a služba jako motivace činů a bojový styl wuxia dovolí jeho stoupencům létat vzduchem a běhat po vodní hladině. Právě tento styl, pro Evropana pohádkově neuvěřitelný, se povedlo znázornit s lehkostí a elegancí, jako by jeho nadpřirozené schopnosti byly druhou přirozeností všech jeho mistrů. Uvěříte, že když se naučíte jeho tajné postupy, dokážete i vy skákat lehce ze střechy na střechu ve starobylém Pekingu. Vrcholem je pak souboj v bambusovém lese, respektive ve vrcholcích stromů, kde je z tohoto stylu vytěženo maximum. Ovšem žádný bojový střet není samoúčelný, jsou jen jedním z dějových prvků, byť tím nejefektnějším a dechberoucím. Složité vztahy a motivace všech postav, zákruty a zvraty příběhu, výpravné prostředí – i bez kung-fu by bylo na co se dívat. Kamera kreslí obrazy jak ze starých kreseb a také hudba patří mezi silné stránky tohoto filmu.
       Pro Evropana je trochu obtížné orientovat se v tomto přece jen cizím prostředí s cizími jmény a tvářemi, vychutnat si dialogy v čínštině (pro hlavní představitele šlo vlastně o cizí řeč, kterou se museli poctivě naučit vyslovovat) – odměnou mu však bude velký příběh z jiného fantastického světa, jehož hrdinové mají možná nadpřirozené schopnosti, leč také zcela lidské emoce a trápení. To vše je vyprávěno s láskou a mistrovstvím.
       
Marvin
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK