Všechna práva © Interkom 1984 - 2001
Ad Mlok 2000
Osobně si myslím, že Cena Karla Čapka má kromě své tradice ve scifistické obci i velké renomé. Sám jsem se jí několikrát zúčastnil a ačkoliv jsem se nikdy neprosadil, jen samotná účast pro mne byla vždy velmi důležitá. Je pochopitelné, že se nemohu srovnávat s velikány formátu Kadlečková, Neff, Nesvadba, ale soutěživost nutí člověka na dálku soupeřit i s takovými osobnostmi. Proto si tuto soutěž považuji. Jako soutěžící – spisovatel amatér!!!
Totéž bych očekával od pořadatelů, organizátorů, kteří jsou odpovědni za průběh soutěže, hodnocení a předání cen. Soutěž si rovněž zaslouží propagaci, která se více dostane do podvědomí čtenářů, která bude pisatele motivovat ke kvalitnější tvorbě, a která přitáhne sponzory!!!
Bohužel se však stal pravý opak. Jen diletant, který vidí jen na horizont kopce a nesnaží se hledit minimálně za dva další horizonty, člověk, který neumí nic než negativní kritiku, který svou hloupostí, tupostí a ignorantstvím dokáže zesměšnit, ponížit a urazit tucet spisovatelů (sice amatérů, ale na tom se nic nemění), kteří z dobré vůle a soutěživosti zašlou své povídky do soutěže, si zasluhuje, aby dostal přes hubu z obou stran. Navíc je to člověk, který sedí v porotních lavicích a hodnotí nejen samotné povídky, ale svou váhou slova a funkce samotnou soutěž! Překvapuje mne proto, že suverénně napíše o povídkách, že stojí za starou belu, že jsou trapné, že už nemá více sil to číst a že ho to už nebaví, a že to celé je k ničemu.
Ba co víc! V obsáhlém monologu popisuje chlastání se Sapkowským (kdo jiný o něm může prohlásit, že to je ochlasta a buran, než ten, kdo s ním propařil noc a pak se urazil, že ten druhý nezaplatil a vše musel zatáhnout on sám – jiné vysvětlení mne nenapadá), o úpadku fantasy v Čechách (divím se, že nezačal kritizovat dětské pohádky, kde vždy zvítězí dobro nad zlem a spravedlnost dosáhne svého) a její kvalitě a nakonec již výše zmíněnou literární soutěž.
Rovněž se divím, že není sám a že se to vůbec otiskne. Představte si, jaké by to bylo, kdyby pan Bartoška prohlásil o MFF v Karlových Varech, že promítané filmy jsou nekvalitní a že se diví producentům, kteří je produkují. Představte si Fero Feniče, jak říká, že diváci jsou hloupí, protože chodí na Febiofest, kde se promítají braky, protože ani jeden se pořadateli nelíbil. Když mu to vadí – AŤ TO NEDĚLÁ! A jestliže ho tedy baví sedět v porotě, pro dobro věcí budoucích prosím, ať nenadává a nedělá ze sebe Prométhea, jenž se obětuje a místo krásného pocitu z dobře vykonané práce, že něco dokázal a pomohl vybudovat, trpí a všem to dává najevo.
Takže jaká je budoucnost „Ceny Karla Čapka“? Po přečtení článků v
Interkomu 4/2001 si myslím, že do roka a do dne zanikne a s ní i jedna dobrá tradice. Myslím si, že je na čase přehodnotit ne úroveň povídek a schopnosti autorů, ale organizaci a propagaci soutěže samotné. To, že se někomu z poroty nelíbí zaslané práce, není vinou jejich autorů, ale toho, kdo si libuje v šikanování. Proč se nepropaguje soutěž jinak než ostudnou kritikou? Proč se kromě povídek od autorů nežádá i finanční zápisné, které by pokrylo nejen výdaje na organizaci soutěže, ale i na ceny? Ve Velké Britanii je zápisné v jedné literární soutěži 5 liber (nebo padesát? nevím to už přesně). Za prvé by si jen tak někdo rozmyslel posílat braky do soutěže, v níž musí ještě platit, za druhé by si plísnitelé odpustili nevybíravý slovník vůči obyčejným lidem a začali se chovat zcela jinak. Mlok si to rozhodně zaslouží.
Je hloupé podkopávat si sám sobě židli a ještě to svádět na ostatní.
Dušan Hrazdíra