Všechna práva © Interkom 1984 - 2001
Filk u nás
Termín „filk“ patří do fandomového slangu a u nás není příliš používán. Samotný předmět tohoto výrazu však u nás existuje delší čas. Jedná se o fandomovou hudební tvořivost, která zde vznikla spontánně, nezávisle na zahraničních vzorech.
Čistě soukromé hraní a zpívání se stalo podhoubím pro několik významných veřejných prezentací tohoto osobitého žánru, který lze u nás dělit na tvorbu vycházející z populárních děl žánru SF & F a laskavě je parodující (barbar Conan, Star Trek apod.) a na satirické písně komentující fandom a jeho osobnosti a aktivity.
Průkopníkem veřejných vystoupení v rámci conů je známý conanolog Nalim Lidochaz. Ten od premiéry na Draconu 1997 zpestřuje své přednášky o barbaru Conanovi hudebními ukázkami „autentických verzí“ známých písní, u kterých s překvapením objevuje zmínky o cimmeřanském hrdinovi. Časem se nespokojuje jen s písněmi pouštěnými ze záznamu a zpívá a hraje některé písně přímo na pódiu. A na důkaz životnosti těchto pouští se často do zpěvu a hry na hudební nástroj i mimo program, na party, obklopen houfem posluchačů. Dosavadním vyvrcholením jeho snah je sborník Gulistánský samizdat, obsahující mimo jiné i texty písní a hlavně jeho CD příloha Conanledy. Ta obsahuje celkem 19 titulů, jako např. název CD inspirující Nesem Vám conanoviny, či Belitinu milostnou píseň nebo lidovou Bača z Cimmérie. Tento počin je a asi i dlouho bude, díky relativně početnému nástrojovému obsazení a zpracování v hudebním studiu, nejprofesionálnějším hudebním artefaktem na fandomové scéně.
Sborník i CD měly svou premiéru na Draconu 2000, leč o palmu prvenství je jen o několik hodin připravil na stejném místě představený zpěvník a CD Draconské vánoce. Tento komplet je výsledkem činnosti tzv. Grónské sekce, stojící za texty těchto nových koled. K hudební realizaci pak byl přizván širší kolektiv brněnských fanů, který se pod dojmem svého neškoleného a syrového zpěvu pokřtil na Funebrální sbor Lumík. Samotné CD s drzým podtitulem „zcela nezpochybnitelně první české filkové album“ vyšlo v minimalistickém nákladu 3 kusů a jeho poslech si museli přetrpět posluchači na jeho křtu, který zneužil dnes již tradičního výpadku premiéry dabingu Stopařova průvodce po galaxii a připravil tak nic netušícím návštěvníkům opravdu nečekaný hudební zážitek. I když CD je opravdu spíše kuriozitou, zpěvník se stal díky mnohem vyššímu nákladu a textům s notami dosti populární. Stejně jako CD obsahuje 9 písní s tituly jako Nesem vám fanziny, Tři fanové - Valaši nebo Půjdem spolu na Eurocon.
Jedním z vrcholů Prvního samostatného Star Trek conu v roce 2001 byla Star Trek Late Night Show - rozsáhlé hudební vystoupení, jehož podstatnou část tvořily písně v podání Holodoctora (Aleš Kadeřábek) a Zuzany Trinkwitzové s názvy jako Když mě brali do Flotily, Hej pane Chakotay a Borgská queen. Jak už pojmenování akce napovídá, jejich zaměření bylo převážně na Star Trek, i když úplně největší ohlas měla píseň inspirovaná seriálem Babylon 5. Přednes i hudební doprovod byly na vysoké úrovni a i tento počin by si jistě zasloužil zvukové i textové vydání. Některé písně zazněly už na Draconu 1999, ale jen jako okrajová vložka v rámci Star Trek kvízu.
Tuzemský filk zatím výhradně parafrázuje existující písně, přičemž žánrově čerpá z folku, popu i dechovky. Vznik vlastní tvorby, zaměřené i na vážnější poctu žánrům fantasy či SF, jak je tomu v zámoří, nelze sice vyloučit, ale zatím nejsou známy žádné významné pokusy v tomto směru. To souvisí i s tím, že pseudohistorický fantasy styl má u nás na rozdíl od zámoří významnou konkurenci v skupinách interpretujících skutečnou středověkou hudbu. Futuristická SF hudba má díky možnostem počítačů ve spojení s elektronickými nástroji početnější okruh amatérských autorů. Tito se však zaměřují většinou jen na hudební kompozice bez textů a zpěvu, často kombinované s počítačovou grafikou či hrou. Příkladem je CD Filipa Oščádala Dissolver obsahující skladby jako Pandemonium, Plasmatic Voyage či Masque Of The Red Death, které bylo pokřtěno na Draconu 1997. Každopádně mnohem menší okruh posluchačů, daný počtem fanoušků u nás, omezuje jakékoli snahy o vydávání těchto pokusů o vlastní filk. Naopak nadšený ohlas na kvalitní veřejná vystoupení pravděpodobně povzbudí další amatérské hudebníky k tvorbě a prezentaci svých písní v rámci programů conů.