Logo rubriky
6-7/2002
  SF film (další) (195)
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK   
 
Všechna práva © Interkom 1984 - 2002

Spider-Man

Renesance filmů podle comicsů pokračuje a nakladatelství Marvel vydalo filmařům napospas jednoho z nejslavnějších superhrdinů vůbec – Spider-Mana. Po Supermanovi a Batmanovi od konkurenčních DC Comics se důstojného převodu na stříbrné plátno dočkal i tento základní hrdina. Letos uplyne čtyřicet let od chvíle, kdy se poprvé objevil na stránkách Amazing Fantasy (původně pouze jednorázově) a na jeho popularitě se podílely i jeho nehrdinské problémy – v civilu jako Peter Parker je sirotkem, samotářským knihomolem, trpícím nedostatkem financí, neúspěchy v lásce či studiu a přehnanou péčí své tety May. I u nás patří mezi nejznámější a nejvydávanější superhrdiny, ovšem i tento příběh má mnoho zvratů – první jeho comicsy od nakladatelství Semic-Slovart se u nás objevily v roce 1991, ale nepřežily více jak tři roky. V roce 1997 začal krátký pokus nakladatelství Unicorn Comics CZ, po něm následoval v roce 1999 další pokus nakladatelství Marvel Comics CZ a Crew, později Crew vystřídalo nakladatelství Calibre, aby řadu ukončilo v roce 2001. V témže roce se ještě Calibre pokusilo pokračovat se Spider-Manem na stránkách měsíčníku Comics, ovšem i ten se nedožil konce roku. Ku příležitosti letošní premiéry filmu přichystala nakladatelství Crew a Netopejr vydání několika sebraných příběhů v jedné knize a nakladatelství Calibre chystá slavný comics Marvels, kde se Spider-Man také objeví. Tuzemští fanoušci pavoučího muže to zkrátka nemají snadné (nemluvě o kvalitě některých zmíněných vydavatelských pokusů).
       Samotný příběh filmu popisuje život Petera Parkera, vychovávaného po smrti rodičů strýcem a tetou. Je předvedeno Spider-Manovo zrození po pokousání zmutovaným pavoukem, jeho začátky, kdy bojoval v aréně pro peníze a kdy svojí nečinností dovolil uprchnout zločinci, čímž nepřímo zavinil smrt svého laskavého strýce (který mu odkáže poselství: „Velká moc přináší i velkou odpovědnost.“) a konečně jeho střet s démonickým Green Goblinem.
       Ale hlavně celý příběh čerpá nejen z tohoto klasického odkazu, ale využívá i hrdinovu netradiční rozpolcenost, pochyby způsobené averzí části veřejnosti a v neposlední řadě jeho problémy partnerské a konflikty s vrstevníky i starší generací. Spider-Manův herecký představitel Tobey Maguire je pro ztvárnění této stránky ideální, jeho výkon je věrohodný a díky němu je Peter Parker zajímavou a nejednoduchou osobností. Jeho protivník Norman Osborn v podání Willema Dafoea není o nic jednodušší postava – charismatický génius, který překročil mez a propadl šílenství, opět těžko najít lepšího představitele. Naopak Peterova láska Mary Jane (Kirsten Dust) zaujme spíše jen tím, že je pouze normálně hezká, a tím je její postava věrohodnější.
       Od režiséra Sama Raimiho všichni očekávali akcí nabitou podívanou (a Teda Raimiho v epizodní roli) – a na dynamickou akci dojde, ovšem nikoli na úkor příběhu, který má přednost. Konečně, v kompletním kostýmu a s maskou se moc příběh vyprávět nedá, tento úbor je vhodný jen pro souboje a lety mezi mrakodrapy. Hudba Dannyho Elfmana je oproti prvním Batmanům více akční a méně comicsová, což je u tohoto skladatele zaměnitelnější a konvenčnější poloha. Triky jsou zpravidla na solidní úrovni a proto překvapí několik záběrů, na nichž je umělost dosti znát. Závěrečná konfrontace dobra se zlem se kupodivu odehrává skrytá davům a mimo atraktivní lokality, aby v osobě Osbornova syna Harryho následně otevřela zřetelné dveře k dalšímu pokračování. Škoda jen, že Peterova první láska ve filmu nemá jméno Gwen Stacey, její smrt – první úmrtí jedné z hlavních postav v americkém comicsu – zasáhla kdysi všechny comicsové čtenáře a tento stín by učinil z happy end postrádajícího závěru skutečně mrazivou tečku.
       Po X-Menech zde máme další důkaz, že lze využít popularity comicsu a vyspělých triků k natočení netrivialních příběhů, bez oploštění comicsových hrdinů pod záminkou jejich přiblížení průměrným divákům. A pokud vám nestačila porce akce, Blade 2 už cení zuby.
       USA 2002, režie: Sam Raimi, scénář: David Koepp
       
Marvin
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Obsah ročníku Index Archiv IK