4/2005
  (220)

Všechna práva © Interkom 1984 - 2005

Pod oslími kopyty uvízlo už 1 000 článků

Server Osel.cz se na českém internetu objevil asi před dvěma lety a nedávno oslavil 1000. vydaný článek. Z toho minimálně vyplývá, že se může pochlubit denní aktualizací.
       Proč o tom ale psát do Interkomu? Důvodů může být hned několik. V první řadě patří k zakladatelům serveru profesor Jaroslav Petr, kterého scifisté dobře znají jako autora řady povídek. Navíc píše také rubriku Fantastická věda, která vychází v Ikarii.
       A právě Fantastické vědě se Osel podobá asi ze všeho nejvíc. I když zde najdeme články o astronomii a fyzice, hlavní náplní jsou biotechnologie – v poměrně širokém slova smyslu, protože pod oslí kopyta spadá genetika a evoluce včetně evoluční psychologie, medicína i všemožné neuroimplantáty. Rubrika Kabinet je pak určena hlavně pedagogům a shrnuje vždy základní informace o určitém tématu (priony a BSE, projekt lidského genomu...).
       Každého scifistu ze staré školy by Osel měl zajímat také především pro jeho technooptimismus. V době, kdy se na nás ze všech stran valí zelená propaganda o tom, jak si s přírodou nesmíme zahrávat (Matt Ridley v knize Genom tenhle odpuzující mem trefně označil jako „frankeinsteinovský mýtus“), je radost najít médium, které je nadšené genetickými modifikacemi rostlin, klonováním zvířat a výzkumem lidských kmenových buněk. Se sympatiemi se zde píše i o přicházejících genetických úpravách člověka. Prostě alespoň nějaká protiváha všemožným technofobním aktivistům, které zde netřeba vypočítávat.
       Osel.cz byl původně míněn spíše jako recese (viz původní heslo redakce Být, či nebýt – Osel, nebo adresa jednoho z redaktorů ja@osel.cz). V současnosti pak projekt balancuje na hraně mezi vtipem, nadsázkou a vědeckou seriózností, tu se kyvadlo vychýlí více jednu z obou stran, aby se pak zase vrátilo zpět. Název Osel je nyní vydáván za zkratku z On-line Service Expert Labourer.
       A čím se Osel liší od podobných serverů na českém internetu? Oproti www.scienceworld.cz je více zaměřen na novinky, které se zde objevují téměř současně s anglicky psanými přírodovědnými časopisy. Transhumanismus.cz je pak svou náplní i technooptimismem Oslu podobný, není však zdaleka tak pravidelně aktualizován. (Jistě jste zaznamenali skrytou reklamu na další dva servery.)
Ervín Chrt