Logo Zpravodaj ČS fandomu
Předchozí článek Další článek Obsah čísla Index
11-12/2006
(233)


DOGMA

Pleasantville: Městečko zázraků

Především: vzpomeňte si ve spojitosti s tímto snímkem na slovní obrat: „zlatá padesátá léta“ (pochopitelně v USA). Co si pod tím vybavíte? Mladého muže vezoucího v širokém sedanu svou dívku v dlouhé sukni na sklenku coly. Bodré pěstitele trávníků a růží, jejich pečlivé hospodyňky. Jako režisér debutující scénárista Gary Ross v tomto filmu přichází s originálním podobenstvím o životě, jeho jistotách i změnách.

Konec devadesátých let: po přednášce o prognózách růstu nezaměstnanosti následuje statistika pravděpodobnosti úmrtí na AIDS, v přírodopisu se pak dozvíme něco o růstu ozónové díry – tak vypadá středoškolský den hlavní sourozenecké dvojice. On (Tobey Maguire), nesmělý mladík hledající únik v Pleasantville – idylickém seriálu vysílaném na retrokanálu. Ona (Reese Witherspoonová), cool odvázaná dívka pozvala svůj idol na společné sledování MTV. Přetahování o ovladač televize nemůže dopadnou dobře. A náhle u dveří zvoní opravář jak kouzelný dědeček a nabízí za rozbité ovládání nové – s jednou extra funkcí navíc. A tak je náš pár vcucnut do černobílé idylky. Bratr se zpočátku snaží dodržovat pravidla hry, ale sestřička, když už uloví místního kapitána basketbalového družstva, nehodlá zůstat jen u držení za ruce. Svět seriálu se mění a změny jsou vidět – nejen v chování, ale hlavně v barevnosti – nejprve červená růže, později se vybarví i první lidé.

Originální a poetické použití barvy v černobílém obraze je nejsilnější stránkou tohoto lehce úsměvného příběhu. Nezůstává však jen u samoúčelného hraní si s barvou – zobrazení originálního seriálového světa, kde v zeměpise probírají topografii místních ulic, protože toto město je celý svět a na konci hlavní třídy je pochopitelně její začátek, nešetří vtipnými nápady. A postupné rozdělení na černobílé vyznavače tradičních hodnot a barevné přívržence nových zážitků vytváří zvolna rostoucí napětí a někdejší příjemné pohodlí začíná mizet v chaotické neurčitosti změn. A to se přestává některým líbit a začínají hledat tradiční řešení. To, co se děje u Jezírka zamilovaných je jedna věc, ale něco jiného je barevná fronta před knihovnou (doposud prázdné knihy se naplní svým obsahem poté, co některý ze sourozenců odvypráví její děj). A když místní kavárník a amatérský malíř dostane knihu s moderním uměním, dá se očekávat víc než jen ojedinělý barevný výstřelek. K působivosti filmu slouží i dokonale typově přesné obsazení a stylizované herecké výkony (zvláště stojí za zmínku oba seriáloví rodiče našich hrdinů).

Je zde jistá podobnost s Truman show, leč každý z nich s kulisou dokonalého městečka pracuje svým originálním způsobem a výsledek je v obou případech skvělý. Takže doporučuji tento film jako jedinečnou příležitost vidět inteligentní nízkonákladovou podívanou.

Marvin

(psáno v minulém století)


Předchozí článek Další článek Obsah čísla Index